Interview met Eli Dijkers

By 11:00 ,



Wie ben je en wat betekend fotografie voor jou?

Mijn naam is Eli Dijkers. Fotografie is ontzettend belangrijk voor me. Fotografie is een manier om me te uitten en een geweldige manier om kunst te maken en tegelijkertijd leuke nieuwe mensen te leren kennen.



Hoelang ben je al bezig met fotografie en waarom ben je ermee begonnen?


Ik ben ongeveer 8 jaar geleden begonnen met fotografie. Ik ging op reis naar India, leende de compact camera van mijn vader en begon daar te fotograferen. Terug in Nederland was ik verslaafd aan fotografie.

Welke apparatuur en beeldbewerking gebruik je?

Ik heb verschillende camera's. Zowel analoog als digitaal, kleinbeeld en middenformaat. Op het moment fotografeer ik nog bijna uitsluitend met een Ricoh GR. Een kleine compact camera. Na een workshop van Magnum fotograaf Jacob Aue Sobol in juni 2014 in Copenhagen realiseerde ik me dat ik veel teveel met techniek bezig was. Terug in Nederland heb ik de Ricoh gekocht en ik heb er geen spijt van gehad!

Hoe zou je je stijl omschrijven? 

Mijn fotografie is rauw, persoonlijk en poëtisch.


Houd je meer van lichtere of donkere foto’s?

Ik voel me meer aangetrokken tot donkere beelden. Ik werk vrijwel uitsluitend in zwart-wit omdat het daarmee meer over de persoon en de emoties gaat dan wanneer in kleur wordt gefotografeerd. Daarnaast hou ik van contrastrijke beelden.


Studio of locatie?

Toen ik studeerde aan de fotoacademie merkte ik dat ik grote voorkeur heb voor het fotograferen op locatie. Ik krijg energie van de omgeving, wordt erdoor geïnspireerd. Dat heb ik veel minder in de studio.


Wat fotografeer je je het liefst, en waarom?


Het allerliefste fotografeer ik mensen. Ik krijg er nooit genoeg van om naar mensen te kijken. Ze zijn fascinerend en tegelijkertijd ondoorgrondelijk. De laatste tijd fotografeer ik ook steeds vaker landschappen of een combinatie van beide.

Waar heb je je kennis vandaan?

Ik ben begonnen met het lezen van heel veel boeken over fotografie en sloot me aan bij fotoclub AFV Daguerre in Groningen (waar ik toen woonde). Later ben ik cursussen aan de fotoschool gaan doen en uiteindelijk heb ik fotoacademie gedaan. Die heb ik 2 jaar geleden afgerond.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Mijn inspiratie haal ik uit de mensen om me heen, uit het leven zelf. Daarnaast kijk ik veel naar het werk van fotografen die ik bewonder, bijvoorbeeld Michael Ackerman, Sally Mann, Daido Moriyama, Jacob Aue Sobol en Trent Parke.

Wat vindt je het leukste aan fotograferen?

Ik blijft het magisch vinden om kunst te maken. Het mooist is wanneer je iets gemaakt hebt en je je daarna nog een hele tijd kunt blijven verwonderen: 'heb ik dat gemaakt?'.



Op welke foto ben je het meest trots en waarom?

Dit is een ontzettend moeilijke vraag omdat het voortdurend verandert! Algemeen geldt wel dat je soms op een plateau kunt zitten. Na een tijdje komt er dan ineens een beeld dat precies klopt en een hele stap vooruit is. Dat is fantastisch! Omdat je dan weer gegroeid bent, omdat je dan weet dat je meer van zulke beelden kunt maken.

Ik was ook heel trots op mijn eerste solo-expositie bij de galerie waaraan ik verbonden ben (Deelen Art in Rotterdam) afgelopen najaar. Ik had de expositie ingericht met Sun Hee Engelstoft, de editor van Jacob Aue Sobol. Het was een waanzinnig gezicht toen alle 30 beelden 60x90 cm geprint en ingelijst in de galerie hingen!

Heb je nog een tip voor onze lezers?

De belangrijkste tip: blijf bij jezelf. Maak dat waar je hart ligt. Alleen dan kun je iets unieks maken!

Mijn complete portfolio en meer informatie is te vinden op: www.elidijkers.com





You Might Also Like

0 reacties