Het grote verschil tussen RAW & .jpeg

By 16:29

Voor iedereen die twijfelt aan de extra voordelen van RAW fotograferen, ik heb hier HET bewijs dat RAW een wereld van verschil maakt.

Speciaal voor jullie heb ik mijn camera ingesteld op opslaan in RAW en jpeg, en maakte deze zwaar overbelichte foto:




Vervolgens heb ik beide foto's  geopend in Lightroom en de raw foto gecorrigeerd.
Daarna paste ik precies dezelfde bewerking toe op de .jpeg foto

Zie hier onder de bewerking:


Hier onder kan je nog even de foto's in het groot vergelijken:

RAW


Jpeg


You Might Also Like

4 reacties

  1. Erg duidelijk voorbeeld! Ik weet wel dat RAW beter is, maar eigenlijk fotografeer ik toch altijd in jpeg (vooral omdat de bestanden anders zo veel ruimte innemen). Misschien toch maar een keer overwegen om die gewoonte te veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bewaar na de conversie de raw bestanden niet, zo houd ik genoeg schijfruimte over ;-)
      En is het overwegen zeker waard! Vooral met gouden uur foto's met tegen licht kan je dan nog de persoon goed en mooi oplichten, dat vind ik zelf 1 van de grootste voordelen.

      Verwijderen
  2. Jep, RAW is echt super.. Ik zou niet anders meer kunnen. Het heeft me zelfs al meerdere keren gered op zonnige dagen. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet inderdaad ook toegeven dat het mij vaker gered heeft!

      Verwijderen