Fotovakschool avonturen | Dag 1

By 11:00

Ondanks dat het fotograferen me makkelijker af gaat dan dat ik anderhalf jaar gelden had gedacht, zit ik nog steeds vaak te schelden op mijn camera omdat ie gewoon niet doet wat ik zeg. Ook Photoshoppen kan ik wel aardig, maar toch blijft een heel groot deel van het programma een raadsel.

Daarom heb ik besloten om de basisopleiding te gaan volgen op de fotovakschool in Amsterdam. Dat betekend zeven dagen in twee weken veel leren over fotografie en beeldbewerking, midden in het centrum van de stad.
Vandaag lezen jullie alles over de avonturen die ik heb beleefd op de eerste dag.





6 juli 2015: dag één



De wekker stond al op half 7, ik had mijn tas al ingepakt. Met volle moed loop ik naar de bushalte, rijdt de bus tien meter van mij vandaan weg. 

Ik kan twee dingen doen, dacht ik; een kwartier wachten op te volgende bus, of naar het station lopen. Ik kies het laatste. Het station was alleen verder weg dan verwacht. Om 8 uur kom ik hijgend en zwetend op het station van Haarlem Spaarnwoude aan.
Gelukkig wel op tijd voor de trein.

Om half 9 kwam ik aan op Amsterdam centraal, maar omdat ik nog chagrijnig was van dat ik de bus had gemist, besloot ik om naar Starbucks te gaan.
Daarna pakte ik de tram naar de Keizers gracht, gelukkig was ik al eens eerder op de fotovakschool geweest en ik wist ik het zo weer te vinden.





Op de school moesten ik en mijn medestudenten eventjes wachten voor toen kon de les beginnen.
De groep is heel gevarieerd, ik ben de jongste met mijn 16 jaar en de oudste is ergens in de 50, gelukkig zijn er ook een paar van rond de 18 en was ik niet de enige jongere.

Na het voorstel rondje kregen we een rondleiding door de school, het is een oud gebouw met drie verdiepingen en paar studio's en een chill dakterras.

Terug in het lokaal werd ons de geschiedenis van fotografie verteld. Na de korte pauze leerden we over diafragma, en wat de verschillen zijn tussen een hoog en laag diafragma. Daarna werden de basis dingen verteld over sluitertijd en ISO, veel van die dingen wist ik al, maar het was fijn om even mijn geheugen op te frissen.
Toen we al die kennis in ons brein hadden zitten mochten we er mee oefenen. We gingen naar buiten, want de fotovakschool zit midden in de binnenstad van Amsterdam valk bij de Leidsestraat (je weet wel met brandy Meville). We gingen de verschillen in diafragma oefenen door foto's te maken van bloemetjes met andere scherptediepte. Daarna gingen we sluitertijd oefenen door foto's te maken van voorbijgaande fietsers.




Ik vind het zelf altijd wel een beetje vreemd om foto's te maken van vreemde op straat, 

maar gelukkig hadden de meeste fietsers het niet door dat ze gefotografeerd werden.
Ook moesten we oefenen met meetrekken van een foto, waardoor er een ding schep is en de rest bewogen, dat lukte bij mij niet heel geweldig.

Na het oefenen hadden we pauze, een groot deel van de groep ging naar Stach een soort van bakkers zaakje, we kochten daar ons eten en aten het op het dakterras op.


Na de pauze werden ons de huiswerkopdrachten opgegeven;

Een ketting brief: een van ons maakt een foto en de volgende maakt daar een reactie op. Door een associatie te maken van de foto, bijvoorbeeld: de foto is heel groen dan maak jij ook een groene foto, of er zit een ronde vorm in, dan kan jij ook een foto maken met een ronde vorm.

Voor morgen moeten we drie foto's maken met:
  • Een hele korte sluitertijd
  • Een lange sluitertijd
  • Eén waarbij we de camera meetrekken.

In de laatste paar uren gingen we achter de computer, eerst werd ons verteld over het programma Bridge; daar kan je foto's mee uitzoeken en selecteren.
Daarna opende we Photoshop, en leerde over het gebruiken van een 'pencil' en dat soort dingen.
Zelf vind ik Photoshop nogal saai, meestal doe ik na shoots gewoon een paar curves in een mapje en gooi dat over alle foto's, en pas het hier en daar een beetje aan.
Ik hoop na deze week ook wat beter te Photoshoppen. Nadat iedereen helemaal Picasso's had gemaakt zat de eerste lesdag er weer op.

Ik had besloten om in plaats van de tram gewoon lopend naar het station te gaan, maar zoals ik ben kon ik het niet laten om "eventjes" een winkel in te gaan. Anderhalf uur later en een twee kledingstukken rijker, begon ik aardig trek te krijgen. Ik stopte bij een bakkertje om een croissantje en sinaasappelsap te bestellen.


Ondertussen was het al half zes, maar ik had niet zo'n zin om uit amsterdam weg  te gaan dus ben ik wat door de stad gaan dwalen en hier en daar wat kiekjes te maken.

In de trein besefte ik dat ik nog niks aan de huiswerk opdracht had gedaan. Dus heb ik maar foto's gemaakt van het treinuitzicht, opzich redelijk goed gelukt, niet m'n beste werkt natuurlijk. Ik heb om te laten zien dat ik de techniek wel snap een paar oude foto's van mij erbij gedaan.





Rond een uur of zeven kom ik helemaal uitgeput aan bij mijn logeeradresje, op naar de volgende dag...




You Might Also Like

0 reacties