Interview: Martina Ketelaar

By 11:00 ,

Vandaag kun je alles lezen over de fotografie van Martina Ketelaar, hoe is ze begonnen, wat inspireert haar, en nog veel meer!


Stel jezelf voor; 

Hallo! Ik ben Martina Ketelaar, 17 jaar en woon in Friesland. Ik heb een enorme passie voor fotografie die ongeveer sinds mijn 12e jaar erin is geslopen.  Verder heb ik nog hobby's zoals; uitgaan, snowboarden, Friese paarden, afspreken met vriendinnen en ga graag naar mijn werk. 





Hoelang fotografeer je al en hoe ben je begonnen? 

Toen ik ongeveer 12 jaar was, had ik eens een foto gemaakt met een simpele mobiele telefoon (geen smartphone), deze bevatte een camera met 5 megapixel (iets wat toen veel was voor die tijd). Voor de grap deed ik mee met een fotowedstrijd van National Geographic, en ik werd 2e uit 3000 inzendingen! Sinds die tijd is mijn liefde voor fotografie verder gaan groeien. Ik maakte de jaren erna gebruik van een goede compacte camera van mijn ouders en experimenteerde veel, echter had ik geen enkel idee wat bijvoorbeeld een diafragma, of de ISO inhield. 

Welke apparatuur gebruik je? 

Eigenlijk gebruik ik niet veel apparatuur, ik heb een Canon 1100D, een Canon 70D en een Lumix Panasonic compactcamera. Ik heb 3 objectieven: Ccanon 18-55mm, Canon 50 mm f/1.8 en de 55-250mm zoomlens. De canon 70D heb ik zojuist aangeschaft en ben ik zeer tevreden over, hij heeft een wifi-functie (die erg gemakkelijk is bij het maken van zelfportretten, je gebruikt namelijk je telefoon als afstandsbediening) en bevat vele extra's zoals HDR-functie en meerdere beelden in één foto. 

Waar heb je je kennis vandaan? 

Eigenlijk heb ik mijn kennis mezelf aangeleerd. Ooit heb ik wel eens een cursus/workshop gevolgd, maar wat ik daar te horen kreeg, wist ik al. Door veel te oefenen kom je erachter hoe je functies werken. Ik zette mijn camera namelijk vanaf het begin af aan al in de M stand (Manual = handmatige belichting). Zo kwam ik erachter dat de drie waarden op je camera (ISO, diafragma en sluitertijd) allemaal met elkaar te maken hebben en van elkaar afhangen. Ik maak veel portretfoto's en gebruik daarom zo vaak mogelijk een zo laag mogelijk diafragma. 

Hoe zou je je stijl omschrijven? 

Oei, moeilijke vraag. Want een stijl ontwikkel je op een gegeven moment. Ik hou ervan om sprookjesachtige foto's te maken, maar ook erg realistische beelden vind ik leuk om te doen. Mensen zeggen vaak tegen me: "Ik had al verwacht dat deze foto van jouw was" op bijvoorbeeld een forum. Mensen herkennen je foto's dus wel. Om mijn stijl in het kort te beschrijven: vintage, excentriek, strak en verhaalvertellend.


  

Wat fotografeer je je het liefst, en waarom? 

Mensen. Ik vind het prachtig om een iemand te portretteren. Iedereen heeft een andere gezichtsuitdrukking, de één is boos, de ander heeft van zichzelf een lief lachje. In mijn foto's laat ik de ware persoon zien, ik maak gebruik van de talenten van mijn model. Ook vind ik het erg leuk om dieren te fotograferen en dan met name in actie! 


Wat voor beeldbewerking pas je toe?

Ik gebruik de nieuwste Lightroom en  Photoshop. Vaak maak ik eerst de foto's een stuk scherper, dat kun je gemakkelijk doen in Lightroom, daarna verander ik de curves, zodat de lijn bij curven in een soort S loop, je benadrukt dan de lichte-en donkere tinten. Vaak voeg ik nog filters toe, die sommige kleuren benadrukken. Deze presets/filters maak ik allemaal zelf. 

Wat inspireert je? 

Ik heb werkelijk geen idee. Soms komt iets in me op en dan moet en zal ik dat uitvoeren. Ik kijk veel naar andere fotografen, maar aap ze niet na. Het is hun foto, of idee. Dan vind ik het voor mezelf niet origineel om dat over te nemen. Ik kijk ook vaak op Marktplaats voor vintage/unieke spullen die ik kan gebruiken. Laatst had ik nog 2 oude gouden brillen uit de oorlog gekocht voor €15 en zelfs een trouwjurk, ook vintage, voor €10. Ik vind het namelijk belangrijk dat tijdens een fotoshoot het model er tiptop uit ziet. Dus geen vieze nagels, haar netjes gekamd en de visagie doe ik meestal zelf.  Ik woon zelf in een boerendorp, waar een klein stukje bos is, waar ik eigenlijk al mijn foto's maak. Elk seizoen hebben de bomen een andere kleur, daar pas ik mijn shoot op aan. 


Wat vindt je het leukste aan fotograferen? 

Je gevoel te uiten in een foto. Ik denk vaak 's nachts na, dat ik mijn beelden in mijn hoofd wil uitbeelden. Fotografie is ook een uitgang van alles. Heb je een slechte week achter de rug en vandaag eens een dagje vrij? Dan ben ik zomaar 4 uur van huis om foto's te maken, alleen of met model. Daarna ben ik vaak erg enthousiast over de foto's dat ik gelijk achter de computer kruip om ze te bewerken en ben ik al het nare vergeten. 


 

 

Wat was je beste shoot tot nu toe? 

Moeilijk om over mezelf te vertellen, maar een foto waar ik toch wel heel erg trots op ben is de onderstaande foto. Ik vind het belangrijk dat een foto een bepaald beeld oproept bij de kijker. Wat zal het verhaal achter de foto zijn? Deze fotoshoot was op eigen initiatief en dus onbetaald. Natuurlijk krijgt het model de foto's.

Wat is je droom binnen de fotografie? 

Ik wil graag zo goed mogelijk worden. Binnen nu en een jaar wil ik nog de 70-200mm f/2.8 aanschaffen en ook de 85mm f/1.4. Ook zou ik het erg leuk vinden om eens benaderd te worden door een groot bedrijf waar ik foto's voor mag maken. Ik ben namelijk extreem veelzijdig, omdat ik al vele verschillende opdrachten heb doorstaan. Denk bijvoorbeeld aan honderden foto's voor een website, foto's van motoren, iemand die graag model wil worden, paardenfoto's en ga zo maar door. 

Heb je nog een tip voor onze lezers? 

Oefen zoveel mogelijk als je kan, want alleen daardoor leer je veel. Kijk ook vaak tutorials van Photoshop op youtube (in het Engels, want daar zijn heel veel tutorials van!). Ook raad ik aan, als je het er voor over hebt, om een 50mm f/1.8 te kopen, deze heeft namelijk een totaal andere wereld voor mij geopend. Dit objectief kun je al voor minder dan €100 aanschaffen, en eventueel een tweedehandsje voor €60 (laat het niet verzenden)








You Might Also Like

0 reacties